FOTOFESTIVAL AAN DE MAAS SUCCESVERHAAL!

 

Zeker niet alleen omdat mijn vier Gamers, levensgroot, op het Deliplein te bewonderen waren en natuurlijk op de fraaie tentoonstelling in het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam. Nee, de Stichting Fotofestival a/d Maas heeft een huzarenstukje geleverd door een expositie én manifestatie neer te zetten waarmee op een heel bijzondere manier de vrijetijdsfotografie in Nederland op de kaart is gezet. Met de medewerking van een groot aantal sponsors, curator en Nederlands Fotomuseum.

En nog een mooie catalogus voor een spotprijs door medewerking van Hollandse Beelden.

Op de terugweg nog even deze twee prachtige treinreizigers geportretteerd!

EXPOSITIES IN 2018

Het

OFC (Oostgelders Fotografen Collectief

 

toont vanaf eind oktober t/m december

haar grote jaarlijkse expositie met als thema

 

TIME

Pieter & WillyPeter, kunstenaars - kluizenaars

TWEEDE DRUK is UIT!

Na een half jaar was het boek HUIS&HABITAT uitverkocht (feb 2017, 275 exemplaren). Omdat het boek genomineerd was voor de het beste boek 2017 van Achterhoek en Liemers heb ik een tweede druk (maart 2018, beperkte oplage) laten maken.

Het boek is dus weer verkrijgbaar (25 euro) [via e-mail aan te vragen].

Maar ook van deze tweede druk zijn nog slechts 3 exemplaren te koop.

 

HUIS & HABITAT

IN DE VOETSPOREN VAN JOAN COLOM

ARLES 2018

JOAN COLOM

Croisière CROISIÈRE

2 JULI - 23 SEPTEMBER

Joan Colom veroverde de stedelijke pols van de legendarische maar schaduwrijke delen van Barcelona. El Raval was een kloppend hart van Barcelona centrum van prostitutie en later harde criminaliteit. Colom was een boekhouder die op zijn vrije zondagen de wijk met een kleine camera verkende.

Op het komende Festival in Arles is een expo van hem in de Croisière. Hier kun je mijn boek bekijken dat ik in 2013 van de wijk El Raval maakte.

Joan Colom maakte van 1958 tot 1962 heel veel foto’s in de wijk El Raval, destijds een beruchte rosse buurt in Barcelona. Een buurt waar het dagelijks leven zich grotendeels op straat afspeelde en niet in de grootste rijkdom. De wijk is er in de jaren nadien niet beter op geworden, niet alleen de hoeren en de pooiers hadden er hun domicilie maar ook de drugsdealers en ander crimineel gespuis vond er hun plek. Met het toenemend toerisme in Barcelona diende ook deze wijk geschoond te worden. Een belangrijke reden daartoe was de ligging van de wijk. El Raval begint feitelijk waar de Rambla ophoudt. Een wijk met een dergelijk laag allooi was zeker geen visitekaartje voor de Rambla, als de meest druk bezochte toeristische trekpleister. Eind jaren tachtig nam het stadsbestuur dan ook het heft in handen om de buurt te vrijwaren van gespuis en een ander aanzien te geven. Van een ‘No-Go-Area’ moest het een hippe wijk worden, met kunstenaars, kleine ambachtslieden, galeries en kleine leuke winkeltjes. De wijk is sindsdien inderdaad een stuk veranderd, er staat zelfs een prachtig modern museum (MACBA) en verschillende jongeren en yuppies hebben er een plek gevonden. Maar toch, de belwinkels, in groten getale aanwezig en bevolkt door Pakistani, Indonesiërs en Roemenen, doen nog steeds afbreuk aan het door het stadsbestuur zo gewenste hippe beeld. En voor wie wat dieper in de wijk doordringt zal nog steeds de dames van lichte zeden tegenkomen, met steevast een hand- of schoudertas op de verschillende hoeken van de straat. Anno 2010 is El Raval een wijk waar in het straatbeeld moderne architectuur, gerestaureerde gebouwen en hippe tentjes gecombineerd worden met yuppies, jongeren, hoeren, zwervers en andere gewone en bijzondere mensen van eenvoudige komaf. Een ‘No-Go-Area’ is het niet meer, zeker niet overdag. Maar met het vallen van de duisternis gebeuren er hier en daar nog steeds zaken die het daglicht maar moeilijk verdragen. Vijftig jaar nadat Joan Colom met zijn verborgen camera, de Rollei, door de straten van El Raval zwierf, slenterde ik met regelmaat van de klok door deze wijk, gewapend met mijn qua omvang bescheiden Ricoh en kleine Fujifilm om iets van de hedendaagse sfeer vast te leggen. Een sfeer waarin de romantiek van het oude volkse Raval van Joan Colom nog steeds zichtbaar is. Ik maakte de foto’s in 2008, 2009, 2010 en 2012.

 

afsluiting mentoraat afdeling Utrecht-'t Gooi

Wim Koster, een van de twaalf deelnemers, presenteert zijn eindwerkstuk. Een drietal collages onder de titel - l 'Avenir, de toekomst ? -.

 

Zelf zegt hij over zijn serie:

"Ik woon al zo’n 20 jaar in de Savoie en dacht dus Frankrijk wel te kennen. Op mijn tocht naar Compostella ben ik er ook nog eens dwars doorheen gelopen en leerde dat ik “La France” altijd met vakantie-ogen had bekeken. Onderweg heb ik mijn vriendin ontmoet, “een Bretonse”, en nu woon ik ook in Bretagne in La France Profonde, het verlaten Frankrijk.

Nu weet ik hoe het écht zit. Je overlegt niet maar je staakt. Je slurpt alle kleinhandel op zodat je voor heel Frankrijk bepaalt wat vanavond de pot schaft. Jonge gezinnen worden gedwongen naar de stad te trekken, scholen sluiten. Het verlaten Frankrijk wordt verlaten."

Fijn om deze enthousiaste groep in het afgelopen seizoen 2017-2018 te mogen begeleiden!

Gisteravond 8 mei presenteerden de 12 deelnemers van het mentoraat hun eindserie. Beeldstijl en serie was niet een traditioneel mentoraat maar bestond uit twee theoretisch/praktische georiënteerde avonden over beeldtaal en beeldstijl. De derde avond stond in het teken van de presentatie van elke deelnemer: het WAT van de serie. De twee volgende avonden ging het met name over het HOE; welke beeldtaal hanteer je en is daarin een consistente beeldstijl aanwezig. Tot slot dus gisteren de eindpresentatie. In alle opzichten een mooie en inhoudelijk sterke presentatie van de deelnemers. Iedereen is binnen de eigen thematiek/opdracht er in geslaagd een sterke serie (of deelserie) qua inhoud én vorm te tonen! Met recht een feestelijke afsluiting van een prettig en leerzaam mentoraat met onder andere een prachtig gedrukt boek waarin elk van de deelnemers met vier pagina's hun werk presenteren.

FOTOCOLLECTIEF F10

exposeert in FOTO21

van 28 juli t/m 9 september

HET ANDERE

Het wezen van de fotografie is de verbinding tussen beeld en werkelijkheid. Zonder werkelijkheid geen foto. Maar juist fotografen behoren tot het volkje dat vaak een draai geeft aan de echte wereld. De fotografen van het collectief F10 behoren daar zeker toe. In hun fotografische vertellingen willen ze de beschouwer ‘het andere’ tonen, ingegeven door hun waarnemingen, gedachten en emoties.

 

De expositie ‘het andere’ neemt u mee in de persoonlijke wereld van de 10 volgende fotografen: Rita Ballinckx, Anna Basemans, Dini van Gent, Gijs van Gent, Jan Jansen, Hubert van Liefland, Jaymes van Luppen, Theo Mastenbroek, Jean Marie Piron en Peter van Tuijl. De fotografen wonen en werken in België en Nederland.

 

9 september belooft een interessante middag te worden omdat er dan een finissage is als afsluiting van de expositie. Het programma van de finissage start om 14.30 uur.

Wij ontmoeten u graag op die middag.

 

 

van 28 juli t/m 9 september

FOTO 21, ‘t Zand 21 Bredevoort

openingstijden wo t/m zo van 11 – 17 uur

weelde & luxe

WAT IS ER VERANDERD IN ONGEVEER TIEN JAAR ?

Niet omdat het niet mooi was om te horen, schrijf ik dit. Ik vond het prachtig zelfs! Ruud Visschedijk sprak pakweg 10 jaar geleden, ik meen op de tweede uitgave van het Fotofestival aan de Maas, over het gat (the gap) tussen de professionele en vrijetijdsfotografie. De kloof leek alsmaar groter te worden, aldus de directeur van het Nederlands Fotomuseum. Er werd toen zelfs een soort van symposium gehouden waar verschillende deskundigen hun visie daarover gaven en met elkaar in debat gingen. Gisteren, 9 mei 2018, sprak Visschedijk bij de opening van de expositie van "Heel Holland Fotografeert" o.a. de volgende woorden.

"Heel Holland Fotografeert laat zien wat de vrijetijdsfotografen uit heel Nederland te bieden hebben. Meer dan 1400 fotografen uit heel Nederland hebben hun serie foto's aangeboden (bijna 20.000 beelden!). Curator Nicole Robbers (o.a. beeldredacteur NRC) heeft uit de ingezonden fotoseries een selectie van 41 series gemaakt. Deze selectie bewijst ook dat de lijn tussen professional en amateur maar een dunne is."  En als slotzin "Het Nederlands Fotomuseum is er trots op vandaag hun gastheer te mogen zijn."

 

Een applaus voor het bestuur van het Fotofestival aan de Maas. Ooit kleinschalig begonnen maar al snel het contact met het Fotomuseum gezocht en is thans uitgegroeid tot een manifestatie waar Nederland en het Fotomuseum trots op is. Capeau!

En ..... het Nederlands Fotomuseum wil in de komende jaren meer, zo vertelde directeur Ruud Visschedijk.

 

Er is iets moois gebeurd!

Op de foto's hierboven: een dame in een mooie kleurrijke jurk bekijkt mijn 'gamers'. en voorzitter van het Fotofestival a/d Maas, Harry Sikkenk in gesprek met  Paul Loof over de serie 'Knotwilgen'.

miljonairsfair - LXRY 2014

BACK TO WEBSITE

NIEUWS

PETER VAN TUIJL

naar website fotopetervantuijl.nl